pondělí 24. září 2012

Na Americkou ambasádu, pro vízum do USA :-D


Pokud jedete do Ameriky poprvé, možná budete z vyřizování víza trošku nervózní. Co mě trápilo nejvíc, byl pohovor, a co by se stalo, kdybych vízum nakonec nedostal. Takovéto starosti jsou opravdu zbytečné. Vzhledem k tomu, že jste student a nejedete do USA pracovat, budete vyplňovat formulář J-1 a je to opravdu jen formalita.

Na předodletové schůzce dostanete oficiální formulář a dál také spoustu informačních papírů, jak si při vyřizování víza počínat. Už s tímhle balíčkem byste měli být za vodou, ale já popíšu mé osobní zkušenosti.

Nejdřív budete muset vyplnit online formulář DS-160, což vám zabere téměř dvě hodiny, a to i když budete postupovat velmi rychle. Jejich otázky jsou opravdu směšné, na všechno musíte podrobně odpovídat a perličkou byly věci typu: jste terorista, podporujete teroristické organizace, je cílem vaší návštěvy v USA prostituce, máte speciální chemický výcvik, byl někdo z vašich příbuzných terorista atd... Dále budete muset uvést konkrétní informace o vaší hostitelské  rodině, místě kde budete bydlet. Ptají se i na člověka, který za pobyt platil a dále musíte uvést jména rodinných příslušníků až do sedmého kolene :-D. Občas jsem ani nevěděl, co kam napsat a až později jsem se dozvěděl, že stačí uvést Does not apply.

Návod na vyřízení tohoto formuláře poslala Student Agenvy až v době, kdy jsem vízum měl dávno vyřízené ;-).

Do formuláře DS-160 jsem nahrál i svou fotku a nepotřeboval jsem tedy fyzickou kopii nosit s sebou na ambasádu, ale to jsem se dozvěděl, až poté co jsem si fotku nechal udělat – Američani vyžadují formát 5x5 a nejedná se tedy o běžné průkazové foto. Po úspěšném vyplnění si sjednáte schůzku v nejbližším možném termínu.

Na ambasádu jsem se vydal s mamkou (jako nezletilý jsem musel mít s sebou zákonného zástupce)  okolo osmé ráno – měl jsem schůzku na první možný čas ten den  (to abych nemeškal školu :-D) a zrovna lilo jako z konve, což byla docela smůla. Budova ambasády je největší v celé ulici a vjezd do ní kontroluje skupina policajtů, kteří pečlivě prohlížejí všechna vozidla. Naštěstí jsem šel pěšky.

Já jsem se suveréně pokusil projít dovntiř největšíma dveřma, co jsem viděl, ale byl jsem zastavený důležitě se tvářícím sekuriťákém a postaven do fronty lidí, kteří museli venku a na dešti čekat, než budou vpuštěni dovnitř. Nic příjemného, kdyby svítilo sluníčko, čekalo by se mi mnohem líp.

Tašky nám přejeli nějakým přístrojem, nejspíš na detekci trhavin a pak nás pustili do místnosti s přísnější ostrahou, než má většina letišť. Tam nám sebrali veškerou elektroniku, zavazadla a předměty, které by se daly považovat za zbraně. Abychom nebyli smutní, dostali jsme visačku na které bylo napsáno Guest a nějaké číslo.

Po schodech jsme se dostali do prázdné místnosti a tam jsem odevzdal svůj formulář, zaplatil 170$ za vyřízení víza. Pak jsem se už jenom posadil a vyčkával, až z interkomu uslyším své zkomolené jméno.

U přepážky si mladá a příjemná Američanka chvíli prohlížela můj pas, pak se zeptala, proč jedu do USA. Já se snažil odpovídat dlouze a zajímavě, ale teď už vím, že na tom ani nezáleželo. Nakonec mi vyjmenovala jednotlivé ročník americké střední školy – freshman, sophmore, junior, senior – a pak pronesla tu sladkou větu, kterou uslyší opravdu každý exchange student: Your visa is approved.

Pas jsem měl doma ještě ten stejný den – kurýrní služba je opravdu rychlá a spolehlivá :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat