pondělí 24. září 2012

Výběr exchange Agentury + SLEP test


Nejdříve je třeba vybrat si agenturu, se kterou se na váš pobyt vydáte. Já jsem jednoznačně zvolil Student Agency, a to hned z několika důvodů. Nejenže jejich pobyty vycházely cenově nejlépe, ale také jsem na internetu nenarazil na žádné negativní zkušenosti a zážitky. Věřím, že jsem zvolil dobře – ale vybízím vás hledat – třeba se dá najít něco lepšího/levnějšího. Přeci jenom už je to rok od doby, kdy jsem se rozhodl odjet.

Poté co si naleznete agenturu v Čechách a sjednáte si schůzku, budou vám představeny jednotlivé programy v USA, se kterými můžete jet. Mně doporučili AYUSU, organizaci která výměnné pobyty pořádá už dlouho a podle internetových diskuzí je na ní spolehnutí. Letos ve Student Agency nabízejí ještě CIEE a CETUSA. Výhodou CIEE je třídenní orientace v New Yorku, kam jedou všichni studenti najednou a až poté se rozlétají do svých rodin. Ale zato prý mají smlouvy s horšími školami, ale nevím. Toto jsou jen informace, které jsem dostal u Student Agency.

Jakmile máte zvolený program a probrané všechny podmínky, následuje další část a tou je SLEP test. Jedná se o velice lehký kvíz formou předem připravených odpovědí. Skládá se ze dvou částí – poslech a čtení a oboje je opravdu primitivní. Na obrázku je například mrakodrap a v poslechu uslyšíte A) Auto, B) Jablko, C) Dům, D) Pes a to ještě velmi zřetelně. Některé části testu jsou samozřejmě obtížnější, než tato, ale ve výsledku byste s tím neměli mít nejmenší problém, pokud jenom trošku umíte anglicky. A aby to nebylo moc těžké, tak jsem test dělal v konferenční místnosti, kde jsem byl úplně sám a mohl jsem používat slovník na telefonu, nebo poslech přetočit, pozastavit anebo poslouchat pořád dokola. Časový limit mi nedali, jen ať jsem s tím hotový do zavíračky :-). Jak vidíte, není se čeho bát.

Po úspěšném vyplnění testu (a můžu vám zaručit, že uspějete) dostanete přihlášku, neboli Student Applicaion, kterou budete muset pokud možno co nejrychleji odevzdat. Ale pozor, jedná se o několik desítek stránek, kde je třeba psát i slohy a hlavně dopis vaší budoucí hostitelské rodině. O tom v podrobnějším článku.

Jakmile vyplníte přihlášku, následuje další pohovor ve Student Agency, který v mém případě probíhal velmi laxně. Mladý muž, co se mnou měl dvě hodiny mluvit (bylo tam přímo okýnko, kde bylo třeba zaškrtnout, že pohovor trval nejméně okolo dvou hodin) se po třech otázkách usmál a řekl: „Ty anglicky umíš dost dobře, já to pak dopíšu.“ A tím jsem oficiálně vstoupil do programu a už jsem mohl jen čekat na hostitelskou rodinu.

Přístup zde v Česku je obecně velmi volný – přece jenom jste jejich zákazník a oni dostanou peníze, jen pokud odjedete, nemělo by tedy smysl studenty zbytečně trápit, jelikož realita v USA je pak úplně jiná a jestli jste v testu měli 35 nebo 97%, na tom už v praxi tolik nezáleží. Věřte mi, po příjezdu budete ještě vzpomínat na chlapíka, co vám řekl, že mluvíte dobře. Hlavně první dny, kdy vše bude nové a zmatené.

Doufám, že jsem tímhle článkem trošku poodhalil tajemství, jak takový pobyt zařídit a ukázal, že se opravdu není čeho bát a vše se dá vyřídit rychle a pohodlně.

Žádné komentáře:

Okomentovat